Kroppen berättar - en upptäcktsresa med kroppen som vägvisare: På tröskeln till något nytt?
Följ med på en upptäcktsresa med kroppen som vägvisare!
Vad står du inför i livet just nu?
Vad kan du lämna bakom dig?
Vad längtar du efter?
---
Välkommen till en workshop med konsten och leken som ljusbärare i en mörk tid...
Vi möts i två dagar för eget utforskande arbete med kroppen och de konstnärliga uttrycksformerna som vägvisare!
Inga förkunskaper behövs!
PÅ TRÖSKELN mellan ljus och mörker, i övergången mellan sommar i höst, bjuder vi in till en helgs kreativt skapande. Ett inre och yttre rum där kroppen och sinnena får komma till liv, ett rum att stanna upp i, att lyssna inåt och till varandra, dela erfarenheter och framtidsönskningar tillsammans med andra - ett rum för lekfullt utforskande och reflektion.
Vad kan kroppen berätta? Kanske står du på tröskeln till något nytt och behöver mod och hjälp för att ta klivet? Eller i övergången till ett nytt livsskede som du känner dig vilsen inför? Genom rörelse, bildskapande, lek och reflektion synliggör vi mönster, stärker våra resurser och skapar möjlighet för förändring och läkning. Rörelsen som en källa till glädje och närvaro men också till att, i ett tryggt rum, få möta det som är svårt. Hur ser livet ut just nu? Finner du utrymme för det som är viktigt? I kroppens minnesbank finns våra erfarenheter av glädje, sorg, förluster, längtan, drömmar och förhoppningar. Vi bjuder in till en kreativ verkstad och en stunds vila från krav och prestation.
"Det finns mitt i skogen en oväntad glänta
som bara kan hittas av den som gått vilse.
Gläntan är omsluten av en skog som kväver sig själv.
Svarta stammar med lavarnas askgrå skäggstubb.
De tätt sammanskruvade träden är döda ända upp i topparna
där några enstaka gröna kvistar vidrör ljuset.
Därunder: skugga som ruvar på skugga, kärret som växer.
Men på den öppna platsen är gräset underligt grönt och levande.
Här ligger stora stenar, liksom ordnade.
De måste vara grundstenarna i ett hus,
jag kanske tar fel."
- Gläntan av Tomas Tranströmer -
Vi som leder workshopen är Marika Nasiell och Gunilla Rydén, båda diplomerade uttryckande konstterapeuter med grundläggande kompetens i psykoterapi (steg 1) och över 35 års erfarenhet av skapande processer.
Mer om oss www.rummet.org/-oss/
Anmälan till:
[email protected], 070-497 25 75
[email protected], 070-207 71 42
Anmälan senast 20/8. Begränsat antal platser, så först till kvarn…
Datum: 5-6 september 2026
Plats: Solidaritetshuset (Drakenrummet), Tegelviksgatan 40 på Södermalm i Stockholm.
Tid: kl 10-17 båda dagarna.
Pris: 2900:- inklusive moms och material (Early bird 2400:- vid anmälan senast 5/6 2026).
Tveka inte att höra av dig om du har frågor!!
Vi hälsar dig varmt välkommen!
Marika Nasiell och Gunilla Rydén
RÖSTER FRÅN TIDIGARE DELTAGARE:
”Jag kommer i kontakt med hur jag blir lycklig av att använda min kropp, utforska och uttrycka mig fysiskt, jag inspireras av musik och poesi och tycker om att skriva. Jag känner mig påfylld, som om jag slurpar i mig näring. Jag njuter av att vara kreativ med andra. Jag vilar när jag inte behöver ta ansvar, inte leder. Sammantaget känns det som om jag hittade hem, i mig, i min sinnlighet, kreativitet, och behov av närhet. Jag kom i kontakt med glädje, lust och lek.”
/Mira
”Jag fick upptäcka saker om mig (….) Det var som en ”sesam öppna dig dörr” öppnades för mig, så tydligt för mig själv VAD bilderna visade mig. Jag kände mig bekväm med alla övningar vi gjorde. … Ni hade en bra mix av dans, måla, skriva, och rollspel. Ni var samspelta och lyhörda! Varsam handledning.”
/Camilla
”Varje övning öppnar upp för inre sökande. Den ena övningen leder in i den andra och synliggör på djupet det som ligger fördolt. Resultatet av detta är ett inre uppvaknande, en ’aha’ känsla. … Det jag finner så berikande är hur ni båda ledsagar oss deltagare genom varje övning, er lyhördhet och känsla för timing.”
/Helen
”Fint med variationen mellan egen reflektion, måla/rita/skriva, rörelse och spegling från andra deltagare... Älskade kombinationen av färg/form och dans….
/Clara
”Jag är sååå nöjd med er workshop, den öppnade upp så många dörrar som jag är tacksam över. … "
/Carolina
”Ni har ju en magisk förmåga att skapa god gruppdynamik… Allt blev som på riktigt! Allas våra processer, våra hinder och prövningar… Även fast jag gjort flera av övningarna innan så är det som nytt varenda gång.”
/Anna
”Jag tyckte det var fantastiskt att få jobba med sig själv utan ord och samtidigt förstå så mycket och lära sig saker om sig själv, sitt sätt att reagera och vara.”
/Andrea
”Tyckte om hur ni vävde i hop olika uttryck, rörelse, bild, till en meningsfull helhet… Tycker om er värme.”
/Mikael
”Jag har fått nya verktyg (inte minst genom speglingar från andra) om hur jag ska hantera min stress och svåra saker i mitt arbete.”
/Ulrika
”Dans och lek – underbart härligt befriande. Få känna kroppen, uppleva den, märka vad den klarar.”
/Sofia
”Måla, dansa. Roligt, rogivande … Både ledare och deltagare gav mig utrymme att nå min sorg. Tack”
/Oscar
”Att det var ett mjukt och ömsint sätt att arbeta med sitt inre. Intressanta övningar som på ett intelligent sätt byggde på varandra. (…) Ni skapade ett tryggt och hållet rum. (…) Oftast blir det så mycket mer fokus på de som leder, men ni lyckades leda och stödja utan att fokus hamnade på er. Ni kompletterar varandra fint.”
/Josefin
”Underbara övningar och ett skönt tempo.”
/Petra
”Jag uppskattade verkligen den nya formen, poesi, musik, måla och dans. Att jag kan uttrycka mig på ett nytt sätt… Ni guidade oss lugnt & skönt och jag kände mig trygg och avslappnad trots ’outside comfort zone’.”
/Gloria
Vad står du inför i livet just nu?
Vad kan du lämna bakom dig?
Vad längtar du efter?
---
Välkommen till en workshop med konsten och leken som ljusbärare i en mörk tid...
Vi möts i två dagar för eget utforskande arbete med kroppen och de konstnärliga uttrycksformerna som vägvisare!
Inga förkunskaper behövs!
PÅ TRÖSKELN mellan ljus och mörker, i övergången mellan sommar i höst, bjuder vi in till en helgs kreativt skapande. Ett inre och yttre rum där kroppen och sinnena får komma till liv, ett rum att stanna upp i, att lyssna inåt och till varandra, dela erfarenheter och framtidsönskningar tillsammans med andra - ett rum för lekfullt utforskande och reflektion.
Vad kan kroppen berätta? Kanske står du på tröskeln till något nytt och behöver mod och hjälp för att ta klivet? Eller i övergången till ett nytt livsskede som du känner dig vilsen inför? Genom rörelse, bildskapande, lek och reflektion synliggör vi mönster, stärker våra resurser och skapar möjlighet för förändring och läkning. Rörelsen som en källa till glädje och närvaro men också till att, i ett tryggt rum, få möta det som är svårt. Hur ser livet ut just nu? Finner du utrymme för det som är viktigt? I kroppens minnesbank finns våra erfarenheter av glädje, sorg, förluster, längtan, drömmar och förhoppningar. Vi bjuder in till en kreativ verkstad och en stunds vila från krav och prestation.
"Det finns mitt i skogen en oväntad glänta
som bara kan hittas av den som gått vilse.
Gläntan är omsluten av en skog som kväver sig själv.
Svarta stammar med lavarnas askgrå skäggstubb.
De tätt sammanskruvade träden är döda ända upp i topparna
där några enstaka gröna kvistar vidrör ljuset.
Därunder: skugga som ruvar på skugga, kärret som växer.
Men på den öppna platsen är gräset underligt grönt och levande.
Här ligger stora stenar, liksom ordnade.
De måste vara grundstenarna i ett hus,
jag kanske tar fel."
- Gläntan av Tomas Tranströmer -
Vi som leder workshopen är Marika Nasiell och Gunilla Rydén, båda diplomerade uttryckande konstterapeuter med grundläggande kompetens i psykoterapi (steg 1) och över 35 års erfarenhet av skapande processer.
Mer om oss www.rummet.org/-oss/
Anmälan till:
[email protected], 070-497 25 75
[email protected], 070-207 71 42
Anmälan senast 20/8. Begränsat antal platser, så först till kvarn…
Datum: 5-6 september 2026
Plats: Solidaritetshuset (Drakenrummet), Tegelviksgatan 40 på Södermalm i Stockholm.
Tid: kl 10-17 båda dagarna.
Pris: 2900:- inklusive moms och material (Early bird 2400:- vid anmälan senast 5/6 2026).
Tveka inte att höra av dig om du har frågor!!
Vi hälsar dig varmt välkommen!
Marika Nasiell och Gunilla Rydén
RÖSTER FRÅN TIDIGARE DELTAGARE:
”Jag kommer i kontakt med hur jag blir lycklig av att använda min kropp, utforska och uttrycka mig fysiskt, jag inspireras av musik och poesi och tycker om att skriva. Jag känner mig påfylld, som om jag slurpar i mig näring. Jag njuter av att vara kreativ med andra. Jag vilar när jag inte behöver ta ansvar, inte leder. Sammantaget känns det som om jag hittade hem, i mig, i min sinnlighet, kreativitet, och behov av närhet. Jag kom i kontakt med glädje, lust och lek.”
/Mira
”Jag fick upptäcka saker om mig (….) Det var som en ”sesam öppna dig dörr” öppnades för mig, så tydligt för mig själv VAD bilderna visade mig. Jag kände mig bekväm med alla övningar vi gjorde. … Ni hade en bra mix av dans, måla, skriva, och rollspel. Ni var samspelta och lyhörda! Varsam handledning.”
/Camilla
”Varje övning öppnar upp för inre sökande. Den ena övningen leder in i den andra och synliggör på djupet det som ligger fördolt. Resultatet av detta är ett inre uppvaknande, en ’aha’ känsla. … Det jag finner så berikande är hur ni båda ledsagar oss deltagare genom varje övning, er lyhördhet och känsla för timing.”
/Helen
”Fint med variationen mellan egen reflektion, måla/rita/skriva, rörelse och spegling från andra deltagare... Älskade kombinationen av färg/form och dans….
/Clara
”Jag är sååå nöjd med er workshop, den öppnade upp så många dörrar som jag är tacksam över. … "
/Carolina
”Ni har ju en magisk förmåga att skapa god gruppdynamik… Allt blev som på riktigt! Allas våra processer, våra hinder och prövningar… Även fast jag gjort flera av övningarna innan så är det som nytt varenda gång.”
/Anna
”Jag tyckte det var fantastiskt att få jobba med sig själv utan ord och samtidigt förstå så mycket och lära sig saker om sig själv, sitt sätt att reagera och vara.”
/Andrea
”Tyckte om hur ni vävde i hop olika uttryck, rörelse, bild, till en meningsfull helhet… Tycker om er värme.”
/Mikael
”Jag har fått nya verktyg (inte minst genom speglingar från andra) om hur jag ska hantera min stress och svåra saker i mitt arbete.”
/Ulrika
”Dans och lek – underbart härligt befriande. Få känna kroppen, uppleva den, märka vad den klarar.”
/Sofia
”Måla, dansa. Roligt, rogivande … Både ledare och deltagare gav mig utrymme att nå min sorg. Tack”
/Oscar
”Att det var ett mjukt och ömsint sätt att arbeta med sitt inre. Intressanta övningar som på ett intelligent sätt byggde på varandra. (…) Ni skapade ett tryggt och hållet rum. (…) Oftast blir det så mycket mer fokus på de som leder, men ni lyckades leda och stödja utan att fokus hamnade på er. Ni kompletterar varandra fint.”
/Josefin
”Underbara övningar och ett skönt tempo.”
/Petra
”Jag uppskattade verkligen den nya formen, poesi, musik, måla och dans. Att jag kan uttrycka mig på ett nytt sätt… Ni guidade oss lugnt & skönt och jag kände mig trygg och avslappnad trots ’outside comfort zone’.”
/Gloria
Where is it happening?
Solidaritetshuset i Stockholm, Tegelviksgatan 40, SE-116 41 Stockholm, Sverige, Stockholm, Sweden
Know what’s Happening Next — before everyone else does.
Host or PublisherRummet för Uttryckande Konst/ Expressive Arts



















